Většina peněz ze IV. etapy patří Uhům, tvrdí krajský úřad
O poměru rozdělení poplatku podle krajského úřadu rozhoduje celá plocha skládky, včetně již uzavřených etap na území obce Uhy – všechny etapy totiž tvoří jeden celek s názvem “Regionální skládka Uhy – skládka TKO”. Integrované povolení, které vydává právě krajský úřad, pouze postupně pomocí dodatků rozšiřuje rozsah skládky o další etapy. “Z integrovaného povolení je zřejmé, že se jedná stále o jedno zařízení,” uvádí se v dokumentu, který si vyžádala odpadová firma .A.S.A. poté, co ji k tomu nepřímo vyzvala obec Nelahozeves prostřednictvím advokátní kanceláře KVB.

Aniž by se zastupitelé mohli v klidu se zásadním stanoviskem kraje seznámit, na čtvrtečním narychlo svolaném zasedání se usnesli, že chtějí poplatek celý a v krajním případě jej podle přijatého usnesení má obec vymáhat i soudní cestou. V první instanci bude rozhodovat právě kraj. Pokud obci nevyhoví, věc poputuje na Ministerstvo životního prostředí. Právník ministerstva Antonín Frič nechtěl stanovisko resortu předjímat, z jeho vyjádření ale vyplývá, že se současným postojem krajského úřadu souhlasí. “Už jsme v podobných věcech rozhodovali několikrát,” konstatoval Frič. “Máme potvrzeno i rozsudkem soudu, že se na zařízení musí nahlížet jako na celek, i když se jedna část už vůbec nevyužívá a už se na ní vůbec neskládkuje.”
Naráží přitom na rozsudek Městského soudu v Praze, který loni zamítl žalobu Dolních Beřkovic, jíž se obec domáhala většího podílu na poplatcích za ukládání hydrosměsi z mělnické elektrárny v odkališti Panský les. Odkaliště totiž zasahuje na území čtyř obcí a Dolní Beřkovice argumentovaly tím, že v určitém období se struska ukládala zejména na část odkaliště na jejich území, aniž by se to promítlo do poměru poplatků ze skládkování. Soud ale obec nevyslyšel. “Poplatky jsou po dobu, než je naplněna kapacita skládky, rozdělovány stejně, není přitom rozhodující, zda na počátku ukládání může být odpad ukládán pouze na katastru jedné obce a na konci provozování opět jen na katastru jediné obce, i když jiné,” uvádí se v rozsudku. Podle soudu je rozhodující, jak byla skládka jako zařízení povolena.
Právě martyriu úředních a soudních rozhodnutí a následnému případnému přerozdělování a zpětnému vymáhání poplatků se podle svých slov snažil vyhnout Libor Luňáček, když si počátkem června pozval starostky Nelahozevsi a Uh na jednání a pokoušel se je přimět k dohodě, podle níž by Uhy měly za celou dobu provozu skládky dostat necelou desetinu celkových příjmů, zbytek by připadnul Nelahozevsi. “Toto mé rozdělení v rámci nabytých poznatků mně osobně připadalo velmi spravedlivé, a to pro obě dotčené obce,” říká Libor Luňáček. Podobnou dohodu .A.S.A. před dvěma lety uzavřela s Úholičkami a Turskem, na jejichž území se nachází Skládka Úholičky. Podle Luňáčka je sice možné, že by tyto dohody neodpovídaly názorům krajských a ministerských úředníků, ti by ale v takovém případě vůbec nedostali možnost do věci zasáhnout. “Kde není žalobce, není soudce,” upozorňuje Luňáček.
Zatímco ale starostka Uh Blanka Vaigeltová s návrhem dohody souhlasila, starostka Nelahozevsi Petra Urbanová ji odmítla s tím, že o věci musí rozhodnout zastupitelstvo. A to se teď usneslo, že na žádnou dohodu nepřistoupí. Jediný, kdo při klíčovém hlasování zvedl ruku pro smírné řešení, byl Stanislav Kuchta. Podle Libora Luňáčka tím zastupitelstvo učinilo krok, který už nejspíš nepůjde vzít zpátky. “Domnívám se, že celý případ se rozjel do takových rozměrů, že se dá jen velmi komplikovaně zastavit,” napsal Luňáček v reakci na čtvrteční rozhodnutí zastupitelstva, které může sice přinést Nelahozevsi velké vítězství, ale nese s sebou zároveň nemalé riziko, že obec nakonec dopadne mnohem hůř, než kdyby na dohodu přistoupila. “Z celého procesu, který všechny strany čeká, mohou mít radost snad jen právní kanceláře, které budou zastupovat vaši obec, naši společnost a MŽP a dále najatí odborníci,” konstatuje zástupce .A.S.A. a zdůrazňuje, že jeho firmě je z ekonomického hlediska lhostejné, komu bude poplatky platit. “Aspoň nám ale bude po několika letech jasno, zda jsme postupovali správně či nikoli,” uzavírá Libor Luňáček.
Právě jeho firma se ocitla pod palbou kritiky některých občanů Nelahozevsi za to, že s návrhem rozdělení přišla až teď. “Kdyby se v tuto chvíli vyhlašovalo referendum, tak by nikdo pro tu skládku nebyl,” domnívá se člen komise životního prostředí Petr Novotný. Že se problém řeší na poslední chvíli, vytkl odpadové firmě i krajský úřad. “Společnost s dostatečným předstihem věděla, že plocha Skládky Uhy se bude měnit, bude zasahovat na katastrální území obce Nelahozeves a bude tak nutné vyřešit způsob dělby odevzdávané základní složky poplatku za ukládání odpadu na skládku,” nebere si servítky Radek Patočka z krajského úřadu. Tuto námitku uznává i Libor Luňáček. Ten se podle svých slov dříve soustředil zejména na otevření skládky a otázkou poplatků se začal zabývat až následně.
Problematice rozdělení příjmů ze skládky jsme se dosud věnovali v následujících článcích:
- Jak si Nelahozeves a Uhy rozdělí peníze ze skládky? Veřejné projednání už tuto středu
- Rozdělením peněz ze Skládky Uhy se bude zabývat Ministerstvo životního prostředí
- Ministerstvo potvrdilo nárok Uhů na část peněz ze skládky
Tématu se věnoval i regionální server 5plus2 v článku Nelahozeves vyrazila do boje o peníze ze skládky komunálního odpadu (13. srpna)
(mm)
Komentáře
...jinak zbytečná polemika, nad zpackanou věcí...
Nevím jestli jsem to tak napsal, nebo jste mě špatně pochopil, ale vůbec nesvádím vinu na "OSN". Pouze jsem chtěl poukázat na to , že ani nikdo ze sdružení, které se zabývalo problémem skládky velice usilovně a podařilo se jí celou řadu věcí napravit, se nepodařilo na problém s rozdělením peněz přijít (tím proboha nikoho nekritizuji). A určitě by jim to hodně pomohlo.
Teď si nevybavuji, kde jsem psal o problematice skládky a o nějakém prostudování. Pokud myslíte o rozhodování krajských úřadů, tak článek je uveden na tomto webu.
Doufám, že ne každý logicky myslící člověk uvažuje ve Vašich intencích.
Dle z. č. 185/2001 Sb. o odpadech v platném znění se skládkou rozumí - § 4 i) skládkou - zařízení zřízené v souladu se zvláštním právním předpisem /zákon č. 183/2006 Sb. (stavební zákon)/ a provozované ve třech na sebe bezprostředně navazujících fázích provozu.../ POZN: Zákon o odpadech je na portálu veřejné správy dostupný všem občanům, člověk nemusí být ani právník...
...takže jak vidíte, opravdu nejde jen o horu odpadu...
Svádíte tady vinu na provozovatele a na OSN a mluvíte o problematice skládky a o prostudování její problematiky do detailů...
...když pak čte člověk Vaše věty hovořící o "hromadě odpadků" a "logickém myšení", nestačí se divit...
...myslím, že každý "logicky myslící člověk" si může udělat obrázek, jak odborně hájilo zastupitelstvo obce zájmy svých občanů...
Pokud by byla tato skutečnost známa před referendem, asi by byl výsledek trochu jiný.
Zastupitelstvo hlasovalo, tak jak hlasovalo. Vždy rozhoduje většina a určitě není lehké takové rozhodnutí udělat. Pokud se zastupitel rozhodne pro dohodu s obcí Uhy, napadnou ho zastánci soudního sporu, že připravil obec o peníze a naopak.
Ani krajské úřady nemají jasno a rozhodují o rozdělení peněz každý jinak. "OSN" se určitě zabývalo problematikou skládky do detailů a na tento problém také nikdo z nich nepřišel.
Každý logicky myslící člověk si pod pojmem skládka představí horu odpadu a ne cestu a vrátnici.
Cituji Jan Ryšavý:
pokud se to týká, byť pouze posledních 3 let, nelze poukazovat pouze na předcházející zastupitelstvo, ale především na stávající, které je z velké části stejné jako předchozí.
Tito také tvrdili, že ... Otasek, ten je vším tím vinen my ne... a hle ukazuje se, že svou pozici neodvádějí stále a řekněte mi prosím, když "tolik" právníků, NIKDO nepoukázal na vyklady zakona a rozdělovaní poplatku? NIKDO si toho nevšiml a NIKDO nepředpokladal, že se skladkovné bude delit, i když to ma přímou oporu v možné citaci zakona?
Jak chápu problematiku rozdělování poplatku mezi více obcí na jejichž území leží skládka, jedná se o složitou záležitost, kde nejdůležitějším faktorem je právní rozbor problematiky, včetně analýzy právních precedentů a analýz možných rizik případných právních sporů.
Naše samospráva v čele s p. starostkou zcela selhala. Místo, aby na takto důležitou problematkiku najala odbornou právní kancelář, která by nejprve provedla právní rozbor věci a navrhla obci nejvýhodnější možný postup, rozhodla se p. starostka přizvat pro odbornou pomoc "odborníka - právního laika" pana Jakoubka.
Ten připravil poutavou barevnou prezentaci v programu Powerpoint vč. promítání, která měla za cíl v prvé řadě odmítnout kompromisní z dnešního pohledu velmi výhodnou dohodu pro Nelahozeves připravenou ASA (která byla akceptovaná i sousedními Uhami).
Pan Jakoubek ve své prezentaci vůbec nezohlednil právní problematiku a zaslepen zřejmě vidinou svého všeprofesního genia, zcela opomněl zohlednit některá základní fakta.
Bohužel neodborný zásah tandemu starostka-Jakou bek, na jejichž stranu se zřejmě v dobré víře hlasováním postavilo i celé zastupitelstvo (vyjma jednoho Nezaslepeného), odmítnutím kompromisu poškodí Nelahozeves na desítky let dopředu.
Ať už soudní spor dopadne jakkoliv, obávám se, že výsledná situace bude pro obec Nelahozeves méně výhodná, než původní ze strany obce Uh akceptovatelná dohoda, kterou pan Jakoubek napadl a tím posléze smetl se stolu.
Škody, které nám tímto (pod záštitou paní starostky) způsobil, nechť si každý v budoucnu vyčíslí sám (včetně započtení honoráře za "odbornou pomoc" pana Jakoubka, vč. výdajů na připravovaný soudní spor, který jak sama paní starostka jako vystudovaná právnička uvádí "zřejmě prohrajeme")...
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.