• Články
  • Doprava

Parní lokomotiva Bulík alias Ušatá mířící na Řipskou pouť v sobotu zastaví v Nelahozevsi hned dvakrát

DSCF0538
Historický vlak Šlechtična v Nelahozevsi v roce 2015.
Stovky železničních fanoušků se v sobotu 22. dubna 2017 opět chystají na kralupskou železniční stanici, na kterou opět po roce dorazí zvláštní Expresní vlak Svatý Jiří, tentokrát v čele s parní lokomotivou řady 464.0 zvanou Bulík, respektive Ušatá.

Nostalgický parní vlak pod názvem Expres sv. Jiří na čele s tažnou parní lokomotivou Bulík/Ušatá bude vypraven v sobotu 22. dubna v devět ráno z pražského Braníka.

Přes Hlavní nádraží (09.26), Holešovice (09.40), Roztoky (09.51) a Libčice (10.01) poté zamíří do Kralup nad Vltavou (10.10), Nelahozevsi (10.38), Vraňan (10:50) a dále do Ctiněvsi na Řipskou pouť (11.18), odkud zamíří do cíle své cesty, kterým je již tradičně železniční muzeum ve Zlonicích (12.06), odkud se na cestu zpět vydá v 15.42 hodin.

Na zpáteční cestě Expresní vlak Svatý Jiří na Mělnicku zastaví ve Vraňanech (16.46) a v Nelahozevsi (17:05).

Bulik04.Slechtic
Moudří rodiče a prarodiče s sebou berou svá dítka či vnuky, aby ve škole později snadno pochopili, co že to bylo někdejší "století páry".
V Kralupech, které jsou důležitou železniční křižovatkou, tento nostalgický vlak zastaví během cesty tam i zpět, a to vždy na celých 20 minut. Při cestě směrem z Prahy bude mít v Kralupech zastávku mezi 10.10 – 10.34 hodin, při zpáteční cestě Expres sv. Jiří v Kralupech opět zastaví mezi 17.12 – 17.33 hodin. Během obou kralupských zastávek bude lokomotiva expresu čerpat vodu, a to ze zásahové Tatry místních dobrovoných hasičů.

Zájemci o historickou železniční techniku jsou na kralupském nádraží maximálně vítáni, pořadatelé však naléhavě prosí zejména rodiče a prarodiče dětí, aby těmto věnovali zvýšenou pozornost především během jejich případného pohybu v kolejišti kolem lokomotivy a důsledně se řídili pokyny železničního personálu a staničního rozhlasu.

Lokomotivy řady 464.0 zvané Bulík nebo Ušatá patřily mezi československými strojvedoucími k těm nejoblíbenějším pro svoji vysokou spolehlivost. Lokomotivy tohoto typu byly vyráběny ke konci první republiky v letech 1933 - 1939, a to jak v pražské ČKD, tak ve Škodě Plzeň. Během těchto šesti let bylo v pražské ČKD vyrobeno hned 54 lokomotiv a ve Škodě Plzeň ještě dalších 22 kusů řady 464.

Bulik01
Každoroční příjezd nostalgického Parního expresu Svatý Jiří do Kralup vždy očekávají stovky nadšených železničních fandů a jejich ratolestí.
Provozní rychlost těchto lokomotiv byla až 90 km/h, v praxi však tyto prý dosahovaly bez potíží až stovky. Plně vyzbrojené lokomotivy vážily lehce přes 114 tun a jejich zásobníky pojaly až 13 kubíků vody a 7 kubíků uhlí. U bývalých ČSD tyto spolehlivé lokomotivy většinou setrvaly až do konce parní trakce v osmdesátých letech minulého století.

Zájemci o podrobou historii lokomotivy se mohou podívat na stránky hradecké výtopny (http://vytopnahradec.cz), zájemci o Řipskou pouť najdou příslušné detaily na Webu pořadatelských Krabčic (http://krabcice.cz), drážní fandové si jistě rádi předem prostudují stránky železničního muzea ve Zlonicích (http://zmzlonice.draha.net).

(mat)

Vytisknout

Přidat komentář


Související články

Centrum Veltrus je opět znovu průjezdné, řidiči zmatkují

veltrusy.z.centra.venPoslední červencový čtvrtek proběhla ve Veltrusech kolaudace revitalizovaného dopravního uspořádání na náměstí Antonína Dvořáka.


Velvarská ulice je nebezpečná pro pěší, varuje studie

dopravaObec po půl roce dostala do rukou komplexní návrh zklidnění dopravy ve Velvarské ulici v Podhořanech. Podle autorů studie Pavla a Martina Vychodilových ohrožuje současná podoba komunikace bezpečnost a plynulost silničního provozu a pěších. Dopravní specialisté navrhují celou řadu úprav, které by měly provoz ve Velvarské zklidnit a celkově zvýšit bezpečnost provozu na této morálně zastaralé komunikaci.


Historický vlak pojede přes Kralupy do železničního muzea v Lužné

luznaV neděli 16. října bude přes Kralupy nad Vltavou projíždět historický vlak tažený parní lokomotivou Albatros. Vlak bude pokračovat do železničního muzea v Lužné u Rakovníka, kde bude v provozu motorový vůz s parním pohonem „Komarek“ a také úzkorozchodná parní lokomotiva POLDI č. 7. K vidění bude i zahradní železnice s modely Čiernohronské železnice, výstava parních lokomotiv a ostatních vozidel ze sbírky Klubu historie kolejové dopravy.


Kralupský most bude 1. července otevřený, zní ze všech stran

20150621 192852Okamžik, na který netrpělivě čekají tisíce obyvatel Kralup nad Vltavou i okolních obcí, se podle všeho přiblížil. Po více než čtvrtroce by se měl ve středu 1. července znovu otevřít Masarykův most v Kralupech nad Vltavou minimálně pro osobní dopravu. Termín otevření sice nikdo nechce závazně slíbit, ze získaných vyjádření je ale zřejmé, že další prodlužování uzavírky by už nastat nemělo.


Autobus vynechal zastávku, děti šlapaly pěšky

DSCF7581Zvýšenému bezpečnostnímu riziku vystavil lešanské děti řidič ČSAD Střední Čechy, když na odpolední lince z Nelahozevsi do Kralup v pondělí 4. června vynechal na své pravidelné trase zastávku Lešany. Děti jedoucí ze školy vysadil na rozcestí nad výjezdem z Nelahozevsi a rovnou pokračoval směrem do Kralup.

Poslední komentáře pod články

  • Chystá se změna poplatku za popelnice. Kdo dobře třídí, ušetří
    • Karel Havlovic Před 1 týden
      Platíme za odpady v trvalém bydlišti v Praze za celý týden, celý rok. Staráme se o chalupu v Lešanech ...

      Číst dále...

       
    • Kakac Před 1 týden
      Bydlíme ve spodním resortu, chtěl bych uvést, že popelnice na tříděný odpad (konkrétně plasty a papír) ...

      Číst dále...

       
    • Fontána Před 2 týdnů
      Tak koukám, že se bio popelnice, kterou máme celý měsíc nepoužitou a dám do ní posekanou trávu a ...

      Číst dále...

       
    • Nela.cz Před 3 týdnů
      Starosta právě na zasedání potvrdil, že to je chyba a že tam tato položka má být a bude.

      Číst dále...

       
    • Pavel N. Před 3 týdnů
      Za naší rodinu volám: Konečně! Takto bude systém svozu alespoň trochu spravedlivý. Jsme větší rodina ...

      Číst dále...

Poslední příspěvky na diskusním fóru